Veelgestelde vragen

Ontdek hoe fraudeurs te werk gaan en welke trucs ze gebruiken. Van oplichten via de telefoon tot aan de fraudeur bij je voordeur.

Waarom komt (online) oplichting zo veel voor?

We doen steeds meer zaken online. Boodschappen, belastingaangifte etc. We verkopen onze 2e hands spullen niet meer op een rommelmarkt maar via Marktplaats of Vinted. Het heeft ons leven in veel opzichten een stuk makkelijker gemaakt maar het betekent ook dat we niet vreemd opkijken als we een bericht ontvangen van een instantie zoals een bank of de Belastingdienst via e-mail, sms, WhatsApp of andere sociale media. Criminelen spelen op deze ontwikkeling in en maken zelf berichten zogenaamd van de bank of een bekende. Dit zijn vaak goed geschreven en overtuigende berichten. Criminelen weten vaak veel over je door wat ze online en op social media hebben verzameld.

Waarom trappen nog steeds zoveel mensen erin?

Oplichters maken gebruik van eigenschappen die we als mens allemaal hebben, zoals nieuwsgierigheid, angst, hebzucht en vertrouwen. Ze spelen daarbij in op de actualiteit, maken misbruik van opgebouwd vertrouwen en creëren urgentie met tijdsdruk. Dit zijn manipulatie patronen die je kunt leren herkennen. Oplichters maken gebruik van slinkse trucs waardoor fraude dus echt iedereen kan overkomen.

Waarom komt de NVB met deze training?

De stijgende fraudecijfers door nieuwe trucs van criminelen zorgt ervoor dat het steeds lastiger wordt om fraude op tijd te herkennen en daarmee te voorkomen. Deze training bevat opvallende lessen waarbij we Nederland een inkijkje geven in de diverse werkwijzen van fraudeurs. Het is daarmee een leerzame campagne, want door middel van voorbeelden word je aan het denken gezet hoe een fraudeur handelt en werkt. En heel belangrijk, wat jij zelf tegen fraude kunt doen. Elke les leert je om fraude te herkennen en daarmee te voorkomen.

Voor wie zijn de lessen gemaakt?

Sommige vormen van fraude komen meer voor bij jongeren, en anderen meer bij ouderen. Maar omdat fraude in principe iedereen kan overkomen, zijn de lessen behulpzaam voor alle Nederlanders.

Welke lessen zijn er?

In tien lessen wordt uitgelegd hoe criminelen te werk gaan. Door de ogen van een fraudeur wordt er dieper ingegaan op de verschillende vormen van fraude, waaronder bankhelpdeskfraude, hulpvraagoplichting en datingfraude.

Wat is het idee achter de lessen?

Omdat de fraudevormen van oplichters steeds sneller van tactiek veranderen, is het voor iedereen belangrijk om de werkwijze van fraudeurs en hun trucs te gaan herkennen. De NVB wil de fraudegevallen terugdringen door consumenten te informeren over de verschillende vormen van fraude. De training ‘Frauderen, zo werkt het!’ is bedoeld om mensen fraude zo snel mogelijk te laten herkennen. De tien lessen zijn onderdeel van deze campagne en worden gratis weggegeven in de vorm van bijvoorbeeld radiocommercials, podcasts, online video’s of terug te vinden op deze website.

Wat doen de banken aan veiligheid?

Nederlandse banken investeren jaarlijks vele miljoenen euro’s in de veiligheid van hun producten en systemen. Banken hebben veel veiligheidsexperts in huis die zich intensief bezighouden met de veiligheid van internet- en mobiel bankieren en voortdurend aanpassingen doen aan de banksystemen. Zij zijn voortdurend bezig om de veiligheid te vergroten. Banken volgen nauwlettend alle ontwikkelingen over veilig bankieren en blijven hierin continu investeren. Banken doen heel veel, maar kunnen fraude niet alleen oplossen. Daarom vragen we aan de overheid om alle partijen bij elkaar te zetten zodat iedereen zijn steentje kan bijdragen. Een samenwerking van overheidspartijen als politie en OM en bedrijven die klanten kunnen helpen beschermen zoals telecompartijen, internet serviceproviders, handelsplatformen en de grote technologiebedrijven en social media platforms.

Wat kan ik zelf doen om veilig te kunnen bankieren?

Internet- en mobiel bankieren moeten veilig zijn. De bank heeft hierin een belangrijke taak, en jij ook. Als je je houdt aan deze vijf veiligheidsregels bescherm je jezelf tegen fraudeurs.

  1. Houd je beveiligingscodes geheim.
  2. Laat jouw betaalpas nooit door een ander gebruiken.
  3. Beveilig de apparatuur die je gebruikt voor jouw bankzaken.
  4. Controleer de afschrijvingen op jouw bankrekening regelmatig.
  5. Meld incidenten direct aan jouw bank en volg de aanwijzingen van de bank op.

Kijk voor meer informatie op: Uniforme veiligheidsregels om veilig te bankieren | Veilig bankieren

Wat moet ik doen als mijn bank mij vraagt om vertrouwelijke (bank)gegevens, pasjes of apparaten te verstrekken? Of wanneer de bank mij vraagt een transactie te doen of een meekijkprogramma te installeren?

Je gaat nooit in op dit soort verzoeken en vragen. Een bank zal jou nooit vragen om pincodes, rekeningnummers, of andere persoonlijke gegevens. Niet per telefoon, email, WhatsApp of social media – jouw bank vraagt je dit nooit.

Waar vind ik meer informatie over veilig bankieren?

Op de website www.veiligbankieren.nl vind je meer informatie over dit onderwerp. Deze website is het gezamenlijke voorlichtingsplatform van banken over fraude en veiligheid.